Merhaba sayın ziyaretçi, forumumuzdan tam anlamıyla yararlanabilmek ve bize destek olmak adına sadece 30 saniyenizi ayırarak forumumuza üye olabilirsiniz. Üyelik işlemini gerçekleştirmek için lütfen buraya tıklayın. Teşekkür ederiz.

Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ukiyo-e (浮世絵)
#1
Ukiyo-e (浮世絵)

[Resim: xURtNb.jpg]

Shibai Uki-e, Masanobu, 1741–44

Ukiyo-e, 17. yüzyıldan 19. yüzyıla kadar gelişim göstermiş bir Japon sanatı türüdür. Sanatçıları, kadın güzellikleri, kabuki oyuncuları ve sumo güreşçileri, tarih ve halk hikayelerinden sahneler, seyahat sahneleri ve manzaralar, Flora ve fauna, ve erotik konularda tahta baskılar ve resimler yapmaktadırlar. Ukiyo-e (浮世 絵) teriminin anlamı, "yüzen dünyanın resimleri"dir.

Edo (modern Tokyo), 17. yüzyılın başlarında Tokugawa şogunluğunun merkezi oldu. Şehrin hızlı ekonomik büyümesinden en çok yararlanan, sosyal düzenin en altındaki tüccar sınıfı, kabuki tiyatrosu, geyşalar ve çeşitli eğlencelere dalmaya başladı; ukiyo ("yüzen dünya") terimi ise bu hedonistik yaşam tarzını tanımlamamak için ortaya çıktı. Basılmış veya boyanmış ukiyo-e çalışmaları 17. yüzyılın sonlarında ortaya çıktı ve evlerini onlarla dekore edecek kadar zengin hale gelen tüccar sınıfı arasında popüler oldu.

[Resim: xUVHC1.jpg]

Arkasına Bakan Güzellik, Moronobu, 17. yüzyılın sonları

En eski ukiyo-e çalışmaları 1670'lerde Moronobu'nun resimleri ve güzel kadınların tek renkli baskılarıyla ortaya çıktı. Baskılarda renk kademeli olarak geldi - ilk başta sadece özel komisyonlar için elle eklendi. 1740'larda, Masanobu gibi sanatçılar, renkli alanları basmak için birden fazla tahta blok kullandılar. 1760'larda Harunobu'nun "brokar baskılarının" başarısı, tam renkli üretimin standart hale gelmesine yol açtı ve her baskıyı oluşturmak için on veya daha fazla blok kullanıldı. Uzmanlar, 18. yüzyılın sonlarında gelen Kiyonaga, Utamaro ve Sharaku gibi ustaların güzellik ve oyuncu portrelerini ödüllendirdi. 19. yüzyılda, manzaralarıyla en iyi hatırlanan bir çift usta izledi: Kanagawa'daki Büyük Dalga Japon sanatının en bilinen eserlerinden biri olan cesur biçimci Hokusai; ve sakin, atmosferik Hiroshige, en çok Tōkaidō'nin Elli Üç İstasyonu dizisi ile tanınmıştır. Bu iki ustanın ölümünün ardından ve 1868 Meiji Restorasyonunu izleyen teknolojik ve sosyal modernleşmeye karşı ukiyo-e üretimi büyük bir düşüşe geçti.

[Resim: xUVKWY.jpg]

Otani Oniji III, Sharaku, 1794

Sanatçılar nadiren baskı için kendi tahta bloklarını oyuyorlardı; daha ziyade, burada bir iş bölümü hakimdi; tahta blokları kesen oymacı; tahta blokları el yapımı kağıda mürekkepleyip bastıran yazıcı; ve çalışmaları finanse eden, tanıtan ve dağıtan yayıncı.

Ukiyo-e, 19. yüzyılın sonlarında Batı'nın Japon sanatı algısını, özellikle de Hokusai ve Hiroshige manzaralarıyla oldukça değiştirdi. 1870'lerden itibaren Japonizm öne çıkan bir trend haline geldi ve Degas, Manet ve Monet gibi erken Empresyonistlerin yanı sıra Van Gogh gibi Post-Empresyonistler ve Toulouse-Lautrec gibi Art Nouveau sanatçılar üzerinde güçlü bir etkiye sahip oldu. 20. yüzyılda Japon baskı sanatında bir canlanma yaşandı: geleneksel Japon sahnelerinin baskılarına Batı ilgisinden yararlanan shin-hanga ("yeni baskılar") türü ve sōsaku-hanga ("yaratıcı baskılar") hareketi eklendi ve böylece oyulmuş bireysel çalışmaları teşvik edilmiş oldu.

[Resim: xUn2cf.jpg]

Kanagawa'nın Büyük Dalgası, Hokusai, 1831

Çeviri: Bessie.
Kaynak:
Wikipedia
[Resim: Qxpk4x.jpg]
[-] 1 üye bu mesaja teşekkür etti:
  • Toruga
Cevapla


Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi