Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 3/5 - 4 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Japon Medyası
#1
JAPON MEDYASI

Japon Haber Ajansları
Modern anlamda Japonya’nın ilk haber ajansı 1888’de kurulan Jiji Haber Ajansı’dır. Bu ajans gazetelere olduğu kadar özel müşterilerine de hükümet bildirilerini ve genel haberleri sağlıyordu. Bu haber ajansından sonra 1892’de Teikoku ajansı ve 1901’de Nippon Denpo Haber Ajansı kurulmuştur. 1936 yılında hükümet haber ajanslarını Domei Tsushin Sha adı altında birleştirdi. Bu birleşimde bölgede var olan askeri çatışmalarında etkisi vardır.
II. Dünya savaşının ardından Domei Haber Ajansı, Kyodo Haber servisi ve Jiji Press adı altında iki yeni ajansa ayrıldı.
Kyodo haber servisi 1945 yılında kurulmuştur. Kar amacı gütmeyen Kyodo Haber servisi, Japon Yayıncılık kurumu ile belli başlı 63 gazetenin kuruduğu bir kooperatiftir. Kyodo haberleri sözleşme yoluyla 141 radyo ve TV şirketine ulaşır. Hükümetle bağlantısı olmayan Kyodo gelirini abonelerinden sağlamaktadır. Kyodo’nun esas görevi yurtiçi ve yurtdışındaki haberleri anında sağlayıp basın yayın cevrelerindeki abonelere ulaştırmaktır. Kyodo, deniz aşırı hizmetler sunmak amacıyla Dış Haberler servisini kurmuştur. Bu servis aracılığıyla İngilizce haberler yayınlamaktadır.
Kasım 1945 yılında kurulan Jiji Press dünyanın çeşitli yerlerinde bürolar açmıştır. Dış haberler kapsamında dünyanın önde gelen haber ajanslarıyla anlaşmalar imzalamıştır. Daha çok uluslararası bir ajans niteliğindedir. Jiji Press dış haberler servisi yalnızca İngilizce değil, İspanyolca ve Çince dilinde de yayınlar yapmaktadır. Jiji Press, Shuken Jiji adlı siyasal, sosyal, kültürel,iktisadi haberler içeren bir dergi, Sekai Shuko adında uluslararası ilişkilere yer veren haftalık bir dergi ve Jiji Nenken adından bir Alman dergi yayınlamaktadır.



Japon basını
Japon dilindeki en eski gazete Tokugava Şoğunluğu tarafından 1862 yılında yayınlanan Kampan Batabiya Shinbun’dur. Bu gazete dergi biçimindedir. Bu dönemde Japonya’da yayınlanan İngilizce gazeteler de bulunmaktaydı. 1861 yılında bir İngiliz tarafından Nagazaki de çıkarılan Ship ping List gazetesi bulunmaktadır. Bu gazete iki haftada bir yayınlanmaktaydı.
Japonya’nın ilk günlük gazetesi Yokohama Mainichi Shinbun gazetesidir. Yayın hayatına 28 Ocak 1871 yılında başlamıştır. 1872 yılında Tokyo Nichi-nichi Shimbun, Yubin Hochi Shimbun ve Koshu Shimbun gazeteleri yayınlanmaya başladı. Bu gazeteler yüksek sınıflara yerel hükümetler tarafından yayınlanan bildiri ve ilanları iletmekteydiler.
Japon gazetelerinde asıl gelişme 20. Yüzyılın başlarında gerçekleşti. Gelişen teknoloji ve basım teknikleri ile gazetelerin tirajlarında artış olmasını sağladı. 1 eylül 1923’te japonya’da gerçekleşen büyük deprem belli başlı Tokyo gazetelerini etkilemiştir. Bunun yanında Osaka’da yayınlanan Asahi Shimbun ve Mainichi Shimbun gazetelerinin ülkedeki etkisi artmış ve 1 Ocak 1923 yılında iki gazetede bir milyon basmıştır. Savaş döneminde gazetelerin sayılarında düşüş gerçekleşmiştir. Hükümet gazeteleri birleştirme yoluna gitmiştir ve bu birleşme sonucunda 1930 larda çıkan 1200 günlük gazete sayısı, 1943 yılında 55’e inmiştir. Savaş sonrasında tekrar gazete sayılarında bir yükseliş olmuştur. Bu yükselişin olmasında uygulanan sansürün kaldırılmasında etkisi vardır.
Günümüzde Japonya’da yayınlanan toplam gazete sayısı 70 milyonun üzerindedir. Japon gazeteleri 1000 kişiye düşen 584 gazete ile dünyanın en yüksek dağılım oranına sahiptir. Japon basını okuyucularına kültürel, ekonomik, toplumsal, spor ve eğlence acısından her türlü haberi sunmaktadırlar. Japon basını okuyucularına her türlü konuyu
aktaracak niteliktedir. Ülke gelişmiş haberleşme teknolojisi sayesinde hızla haber toplumuna dönüşmektedir. Değerlerin bireyselleşmesi,değişik ilgi alanlarının ortaya çıkması, haber çeşitlilik gereksinimleri gazeteleri daha zengin bir haber hazinesi oluşturmaya zorlamaktadır. Gazetelerin iki farklı görünümü vardır. Birincisi yüksek zümreye yönelik haberler bulunur. İkincisinde ise halka hitap eden popüler nitelik taşıyan haberler bulunmaktadır. Japon basını bu iki görünümü de aynı gazetede beraber verir. Gazeteler sabah ve aksam olmak üzere yayınlanmaktadır. Ülkede ifade ve konuşma özgürlüğü garanti altına alınmıştır. Japonya’da ki gazeteler sadece ulusal bazda olmayıp yerel bazda da bir ayrıma gidilmiştir. Bölgesel gazeteler il gazeteleri ve ilçe gazeteleri olarak da bir ayrıma gitmiştir.
Asahi Şhimbun, Mainichi Şhimbun, Nihon Keizai Şhimbun, Sankei Şhimbun ve Yomiuri Şhimbun japonyanın beş büyük ulusal gazetesidir.
Japon basınında dergilerde önemli yer tutmaktadır. Bu dergilerden önemlisi bir manga dergisi olan Weekly Shonen Jump dergisidir.


Japonya’da yayıncılık
Japon yayıncılık endüstrisi dünyanın en gelişmiş yayın endüstrilerinden biri olup, iki yayın sistemi vardır. Bunlardan biri kamu kuruluşu olan NHK(Nippon Hoso Kyokai- Japon Yayıncılık Kurumu) diğeri ise ticarete yönelik yayıncılık kurumlarıdır. Ticari yayıncılar reklamlardan gelir sağlarken, NHK abonman ücretleri ile mali yapısını devam ettirmektedir.
Kar amacı gütmeyen NHK yurt çapına yayılmış bir kuruluştur. Gelirini abonman ücretlerinden sağladığı için bu durum NHK’nın program bağımsızlığını ve tarafsızlığını sağlamaktadır. NHK 3414 eğitsel ve 3409 genel TV kanalına sahiptir. NHK bunun yanında radyo yayıncılığında da etkindir. NHK’nın radyo istasyonu “The Radio Japon” Japonya’nın deniz aşırı ülkelere yayın yapan tek radyo istasyonudur. NHK uydu yayınını dünyada ilk kez evlere doğrudan gerçekleştiren uydu yayınıdır.
NHK, Parlementonun onayı ile Başbakan tarafından seçilen 12 kişilik bir yönetim kurulu tarafından yönetilmektedir. Bu kurul başkanını kendisi seçmektedir. Programlarında tamamen bağımsızdır.
Japonya’da ticari yayıncılığın merkezi Tokyo’dur. Tokyo’da beş TV istasyonu bulunmaktadır. Nippon TV, Tokyo Yayıncılık Sistemi, Fuji Telecasting, Asahi Ulusal Yayıncılık ve TV Tokyo. Bu beş istasyonun ana merkezi Tokyo’da olup Japonya’nın tamamına yayın yapmaktadırlar. Ticari yayıncılık beraberinde kalitesiz programlara yol açmıştır. Ticari başarı amacı ile ticari TV en düşük seviyelere inmiştir. Bununla ilgili olarak Ulaştırma ve Telekomünikasyon Bakanlığı 1988 yılında yayın lisanslarını yenilerken yaptığı konuşmada yayıncıların programlarını daha özenli hazırlaması gerektiğini vurgulamıştır.
Japonya’da yayıncılığın en önemli özelliklerinden biri de eğitici olmasıdır. University of Air bu konuda önde gelen üniversitelerden biridir. Yayınlarıyla lise mezunlarının eğitimlerine devam etmesini sağlama amacı gütmektedir.

Kaynaklar
Prof. Dr. Yasemin GİRİTLİ İNCEOĞLU
http:www.japan-fans.com
http:en.wikipedia.org
Uluslararası İlişkiler- Anadolu Üniversitesi Kitabı

Hazirlayan
Serdar İŞCAN


japon medyasıyla ılgılı olarak hazırlamış olduğum bir sunum. merak edenler yada ihtiyaç duyan arkadaşlar istedikleri şekilde kullanabilirler.
Ara
Cevapla
#2
Teşekkür ederiz paylaşımınız için. Bravo
Qa8We6.jpg
Cevapla
#3
herhangi bir yardımım olduysa ben teşekkür ederim
Ara
Cevapla


Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi